Įvesdamas muitus D. Trumpas užsitraukė JAV prekių boikotą?

EPA-ELTA nuotr.


JAV prezidentui Donaldui Trumpui nusprendus įvesti muitus įvairioms prekėms iš kitų valstybių, jose kilo ir plinta idėja boikotuoti JAV produktus, o šios pastangos ryškiausios Skandinavijoje ir Kanadoje, praneša „Deutsche Welle“.


Socialinės žiniasklaidos platformose neseniai buvo sukurtos grupės, kurių vartotojai organizuoja boikoto kampanijas. Švedai feisbuke sukūrė grupę „Boikotuokite prekes iš JAV“ (šved.: Bojkotta varor fran USA), prie kurios jau prisijungė beveik 80 tūkst. žmonių.


Jos tikslas „apsaugoti demokratiją, laisvo apsisprendimo teisę ir saugumą“. Tikimasi, kad dėl tokio boikoto D. Trumpo administracija pajus spaudimą.


Kanadiečiai taip pat sukūrė kelias panašias grupes, o prancūzai irgi ragina rinktis Europoje pagamintus gaminius ir nepirkti JAV produkcijos.


Kritę „Tesla“ elektromobilių pardavimai

Kol kas trūksta duomenų, kad būtų galima įvertinti, ar tokios kampanijos turi efektą. Tačiau vienas JAV produktas, turintis ypač ryškias sąsajas su D. Trumpo administracija, yra „Tesla“ elektromobiliai. Ši bendrovė priklauso milijardieriui Elonui Muskui, kuris taip pat yra D. Trumpo vyriausiasis patarėjas vadovaujantis JAV vyriausybės efektyvumo departamentui (DOGE).

REKLAMA


Europos automobilių gamintojų asociacijos (ACEA) duomenimis, 2025 m. sausį, palyginus su 2024 m. sausiu, „Tesla“ pardavimai Europoje smuko 45 procentais. Pernai šių automobilių pardavimai mažėjo Europoje, o Europos Sąjungoje smuko 13 proc.


E. Muskas žinomas dėl savo kontraversiškų pasisakymų socialiniame tinkle „X“, kuris taip pat priklauso jam. Jis išreiškė paramą partijai „Alternatyva Vokietijai“ (AfD) ir yra teigęs, kad JAV turėtų pasitraukti iš NATO ir Jungtinių Tautų.


Sausio mėnesį jis dalyvavo D. Trumpo rėmėjų renginyje, kurio metu „iš visos širdies“ jiems dėkojo pakeldamas dešinę ranką, o šį gestą daugelis žmonių suprato kaip „nacistinį pasisveikinimą“.


Dėl tokio jo elgesio kilo protestai prieš „Tesla“, o kai kurie žmonės šiuos elektromobilius ėmė vadinti „svastikamobiliais“ (angl. „Swasticar“). Kai kuriuose JAV pardavimų salonuose stovintys „Tesla“ automobiliai apipaišomi dažais, o kai kur net padegami, taip pat dega ir jų įkrovimo stotelės. D. Trumpas pareiškė, kad tokie veiksmai bus vertinami kaip terorizmas.

REKLAMA


Be to, smuko „Tesla“ akcijų vertė, o kovo 11 d. D. Trumpas „įsigijo“ naują „Tesla“ elektromobilį žiniasklaidos akivaizdoje, kai keli modeliai buvo atvežti prie Baltųjų rūmų, o prezidentas juos gyrė kaip „puikius gaminius“.


Pirk prekę kanadietišką

Nusistatymas prieš prekes iš JAV, regis, yra ypač juntamas Kanadoje. D. Trumpas paskelbė 25 proc. muitus produktams iš Kanados, nepaisydamas to, kad abi kaimyninės šalys nuo seno yra sąjungininkės, o jas jungia beveik 9 tūkst. km bendra siena.


D. Trumpas taip pat nuolat grasina, kad Kanada taps 51-ąją JAV valstija, o šalies premjerą Justiną Trudeau vadino „gubernatoriumi J. Trudeau“, taip siekdamas jį viešai pažeminti.


Tokie veiksmai sukėlė didelį kanadiečių nepasitenkinimą. Dėl nusistatymo prieš D. Trumpą vėl išaugo anksčiau smuktelėję Kanados liberalų partijos reitingai. Pastarajai anksčiau pirmininkavo J. Trudeau, o naujuoju lyderiu tapo būsimasis Kanados ministras pirmininkas Markas Carney. 2025 m. pradžioje liberalai nuo konservatorių atsiliko 25 proc., tačiau įvyko stulbinami pokyčiai ir dabar partija pirmauja daugelyje visuomenės nuomonių apklausų.


Tokios nuostatos ypač pastebimos tarp vartotojų. Dylanas Lobo sukūrė svetainę „Pagaminta Kanadoje“ (angl. Made in CA), kurios tikslas informuoti apie Kanadoje gaminamas prekes. Žurnalui „Business Insider“ jis sakė, kad pastaruoju metu itin išaugo svetainės lankytojų skaičius.



„Šiuo metu šalis labai patriotiška. Ypač jaučiama, kad kanadiečiai nori paremti vieni kitus“, – sakė jis.


Taip pat atsirado kelios mobiliosios programėlės, pavyzdžiui, „Buy Beaver“ ir „Maple Scan“, padedančios pirkėjams atskirti JAV produktus.


Daug Kanados bendrovių skatina pirkti šalyje gaminamą produkciją. Ontarijo valstijos alkoholio kontrolės taryba paskelbė, kad iš prekybos išimamas JAV pagamintas burbonas ir vynas. Naujojo Brunsviko valstija ketina imtis panašių priemonių. 


Ontarijo gubernatorius Dougas Fordas taip pat paskelbė, stabdantis 100 mln. Kanados dolerių (63,3 mln. eurų) vertės sutartį su „Starlink“, E. Musko bendrove teikiančia palydovinį interneto ryšį. „Ontarijas neužsiims verslu su žmonėmis pasiryžusiais daryti viską, kad sužlugdytų mūsų ekonomiką“, – D. Fordas paskelbė socialinėje platformoje „X“.


Atsakas Europoje

Dalis Europos bendrovių taip pat imasi veiksmų prieš JAV įmones. Didžiausia Danijos mažmenininkė „Salling Group“ paskelbė žymėsianti europietiškus produktus etikete su juoda žvaigžde, kad pirkėjai galėtų juos lengviau atskirti.


Bendrovė tęs prekybą JAV prekėmis, bet jos direktorius Andersas Haghas socialiniame tinkle „LinkedIn“ paskelbė, kad etiketė su žvaigžde yra „papildoma paslauga klientams norintiems pirkti Europos gamintojų prekes“.


Tuo metu kai kurios įmonės ėmėsi dar ryžtingesnių veiksmų. Norvegijos „Haltbakk“, kuri parduoda kurą laivams, neseniai paskelbė nebetieksianti degalų JAV karinio jūrų laivyno laivams.


Nemažai verslininkų už Europos ir Kanados ribų žino apie galimą pirkėjų atsaką į JAV gaminius ir kaip tai gali paveikti jų verslą.


Kai JAV prezidentu vėl tapo D. Trumpas, Japonijos gėrimų bendrovės „Suntory Holdings“, kuriai priklauso „Jim Beam“ prekės ženklas, direktorius Takeshis Niinamis perspėjo, kad pirkėjai kitose šalyse gali vengti JAV produktų.

REKLAMA


„2025 m. strateginiame ir biudžeto plane numatėme, kad kitose valstybėse amerikietiški produktai, įskaitant viskį, bus mažiau paklausūs visų pirma dėl muitų ir, antra, dėl emocijų“, – jis sakė leidiniui „The Financial Times“.


Tai rodo, kad boikotai ir vartotojų elgsena gali įtakoti JAV bendrovių pardavimus Kanadoje, Europoje ir kitur, o pardavimų duomenys ateinančiais mėnesiais tikriausiai bus nuodugniai stebimi abiejose Atlanto pusėse.


Tuo metu Europos vartotojų organizacijos (BEUC) atstovas spaudai sako, kad organizacija dar nesuformavo pozicijos dėl boikotų. Tačiau dabar ji siekia išsiaiškinti, kaip muitai paveiks vartotojus ir bendradarbiauja su JAV vartotojų grupėm, kad transatlantinis bendradarbiavimas tęstųsi vartotojų labui.


ELTA inf.








  • Paskutiniai numeriai

  • Savaitė - Nr.: 11 (2025)

    Savaitė - Nr.: 11 (2025)