Šiandienos aktualijos: šlubuojanti vartotojų teisių apsauga, nereikalingi pediatrai ir automobilių priežiūra vasarą
Kodėl pediatrams nebeliko vietos? Vartotojų teisių apsauga šlubuoja. Kokius pavojus automobilių pakaboms kelia vasara? Plačiau bei kiti aktualūs ir įdomūs straipsniai - 33-iojoje šių metų „Savaitėje“.
Kodėl pediatrams nebeliko vietos?
1998 m. pirminio lygio sveikatos priežiūros įstaigose dirbo 993 pediatrai, kasmet jų mažėjo, kol 2016-aisiais liko 365. Tai ne šiaip atsitiktinumas, o nuosekliai vykdomi pokyčiai. Ar jie – tikrai į gera?
Ramutė ŠULČIENĖ
Šeimos gydytojų užduotis – nelengva – gydyti visus šeimos narius. Tai reiškia, kad reikia išmanyti ir 80 metų perkopusio senolio, ir besilaukiančios moters, ir ką tik gimusio vaikelio organizmo ypatumus, atpažinti jų ligas, visiems patarti ir – gink Dieve – nieko nepraleisti pro akis. Ar vienam specialistui tiek skirtingo amžiaus pacientų ne per daug? Ar nelieka mažiau pastebimi tie, kurie patys dar net nesupranta sveikatos svarbos, t. y. vaikai? Panašius klausimus vis iš naujo kelia Lietuvos pediatrų draugija, beje, jau ne pirmą dešimtmetį.
Lietuvos pediatrų draugijos pirmininkas, vaikų gastroenterologas doc. dr. Vaidotas Urbonas primena aplinkybes, kuriomis pediatrus nuspręsta keisti šeimos gydytojais.
REKLAMA
„Idėja kilo atkūrus nepriklausomybę, kai norėjosi pakeisti viską, kas buvo sovietinėje Lietuvoje. Politikai tuo metu pasidairė į Vakarus ir nutarė nukopijuoti kai kurių šalių pirminės sveikatos priežiūros modelius – Jungtinės Karalystės, Skandinavijos valstybių. Jie pasirinko šalis, kurių pirminės sveikatos priežiūros sistemoje nedirba pediatrai – tik šeimos, bendruomenės gydytojai. Tiesa ta, kad pediatrų tų šalių pirminio lygio sveikatos priežiūros įstaigose nebuvo, jos ne atsisakė šių gydytojų, o tiesiog nėra išbandžiusios tokio modelio“, – pasakoja pašnekovas.
Gydytojo teigimu, idealaus modelio nėra, tačiau vykdyti didelius pokyčius vien remiantis revoliucinėmis emocijomis nebuvo geras sprendimas.
Daugiau apie tai – rubrikoje „Problema“.
Vartotojų teisių apsauga šlubuoja
Valstybės kontrolės teigimu, pagal vartotojų sąlygų indeksą Lietuva užima 24 vietą iš 28 Europos Sąjungos valstybių. Tai rodo, kad sistema turi trūkumų. Vartotojų švietimas vykdomas, tačiau savo teisių vis dar nežinome, o ginčų nagrinėjimas užtrunka gerokai ilgiau, nei tikimasi.
Ivona JAROSLAVCEVIENĖ
„Daugiau nei pusė vartotojų nežino savo teisių, jų įgyvendinimo ir gynimo tvarkos, nors per metus įvykdoma daugiau kaip 9 tūkst. švietimo priemonių. Tokia situacija susidarė, nes švietimo priemonės parenkamos nežinant, kokioms vartotojų grupėms kokių žinių trūksta. Per pastaruosius trejus metus vartotojų, nežinančių, kur kreiptis, kad apgintų savo pažeistas teises, padaugėjo penkis kartus“, – nurodo Valstybės kontrolė, atlikusi 2015–2018 m. auditą.
Taip pat pabrėžiama, jog Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos ir Konkurencijos tarybos vykdytos prevencinės priemonės (stebėsena, vartojimo sutarčių standartinių sąlygų projektų vertinimas) neužtikrino, kad informacija apie siūlomas įsigyti prekes ir paslaugas, pardavėjų ir paslaugų teikėjų suteikiama vartotojams, nebūtų klaidinanti, o siūlomų pasirašyti sutarčių sąlygos būtų palankios vartotojams ir nepažeistų jų interesų. Pernai, palyginti su 2016 m., 4 proc. (nuo 30 iki 34 proc.) padaugėjo vartotojų, susidūrusių su klaidinančia reklama, ir 1 proc. (nuo 11 iki 12 proc.) – su kita nesąžininga komercine veikla.
REKLAMA
Visą straipsnį rasite rubrikoje „Lietuvoje“.
Vasaros pavojai automobilio pakabai
Vasarą ir rudens pradžioje vairuotojai pasitiki automobilių pakabų sistemomis. Tačiau pakabos genda ir vasarą.
Vidmantas UŽUSIENIS
Įprasta manyti, jog transporto priemonių pakabos labiausiai kenčia žiemos pabaigoje ir pavasario pradžioje, kai dėl šalčio keliuose veriasi duobės ir jas laikinai užmaskuoja nebent suplūktas sniegas ar ledas. Orams atšilus sniegas virsta vandeniu, ir naujai atsivėrusios prarajos grasina prakirsti padangą ar pažeisti kokį pakabos mazgą. Dažniausiai pažeidžiamos pakabų sistemų dalys – amortizatoriai. Vairo traukių antgaliai pažeidžiami važiuojant per nelygumus posūkiuose. Manoma, kad žiemą dažniau nei vasarą keičiamos svirtys, gembės, lankstai, stabilizatorių traukės, guminės pakabų įvorės. Guminėms ratų detalėms kenkia net šaltis.
Plačiau šia tema – rubrikoje „Transportas“.
-
-
Paskutiniai numeriai
-
-
Savaitė - Nr.: 47 (2024)
-
Anekdotas
– Nusipirkau butą naujame name, nebrangiai, bet garso izoliacija tokia, kad girdžiu, kaip kaimynas telefonu kalba!
– Tai tau dar pasisekė: pas mus girdisi, ką kaimynui pašnekovas telefonu atsako. -
-